Kryptering og signering
Niels P Sønderskov
2023-12-18 18:17:37 UTC
Det er nu et år siden det sidste opslag i gruppen, så det må være på
tide med et nyt: Vi har fået MitID og centraliseret 'digital' post, som
mest benyttes af myndigheder og virksomheder TIL pøblen. Vi kan også
svare eller skrive til dem, men med skiftet fra NemID er det ikke
længere muligt at få et certifikat til sig selv, som kunne bruges til
kryptering og signering af e-mails og dokumenter.
Jeg har set lidt på sagen siden jeg igen er begyndt at bruge Thunderbird
(fordi Google afskaffer notificering om nye opslag i Grupper til februar).
Der findes ikke længere gratis certifikater som i gamle dage, og det
koster 500 kr/år hos fx digicert.com, hvilket er lidt rigeligt, når det
mest er for sjovt.
Man kan endelig selv fremstille et certifikat, men opskriften er noget
omstændelig, og der vil ikke være nogen tredjepart som garant. Ellers
virker det sikkert nok mellem de få personer man kunne bruge det til.
Hvad gør I - hvis her ellers er nogen til stede?
Niels P Sønderskov
Thomas Corell
2023-12-19 12:11:54 UTC
Post by Niels P Sønderskov
[...]
Jeg logger på e-boks og sender beskeder den vej, de få gang jeg har haft
brug for det.
Post by Niels P Sønderskov
[...]
Hvis du skal kryptere til en modtager via dit email-program, skal du jo
både kende email og certifikat der skal krypteres til. Hvordan finder du
det ?

At signere er vel ikke den store udfordring, medmindre det skal være en
"mitid" underskrift. Der er jo både pgp og lets'encrypt; men modtageren
vil i de fleste tilfælde, nok ikke være i stand til håndtere/verificere
det modtagne.

Mit gæt er at man nok ofte vil ryge i "farlig email med underlig
vedhæftning"-folderen.
If everyone is thinking alike, then no one is thinking
Niels P Sønderskov
2023-12-19 16:01:29 UTC
Post by Thomas Corell
Post by Niels P Sønderskov
[...]
Har nu ikke rigtigt haft brug for det, så det er mest nysgerrighed.
Det har du nok ret i 😎
--
Niels P Sønderskov