Adressebog misbrugt, hvad så?
m***@algarveaway.com
2015-09-18 20:57:51 UTC
Hej,

Min kones webmail er blevet hacket, dvs nogen har fundet alle de emails hun har været i kontakt med og brugt dem til spam.

Det er selvfølgelig lidt pinligt, men hvad gør vi nu, udover at skifte PW (er gjort) og advare alle? Der blev sends spoof'ede email i få minutter (fra servere vi aldrig har hørt om), derefter har der været stille i timer.

Plejer spammere at genbruge lister ved lejlighed? Det ville være kedeligt at skulle aflive adressen.

Mvh

Martin

PS: VI er ret sikre på at der er via webmailen adgangen er sket. PW var på 10 karakterer (og ikke fra en ordbog), men hun bruger OS X Mail og ikke smartphone. Webmail er RoundCube hos Unoeuro.

De mails der er sendt ud er spoofede, der er kun email-adresser i klammerne og hendes email er mixet med diverse navne som underskrifter (f.eks. from: ***@and.dk og underskrevet Mickey Mouse)
m***@algarveaway.com
PPS: VI har scannet for malware (Sophos)
/john
2015-09-21 23:16:28 UTC
Post by m***@algarveaway.com
VI har scannet for malware (Sophos)
Desværre slet ikke nok i vor onde verden :(

Gratis Malwarebytes Antimalware er et af de bedste manuelle værktøjer mod
malware - med den betalte version får du auto-update og auto-scan.

Gratis SpywareBlaster er et godt supplement til ovenstående.

/john
/john
2015-09-21 23:02:46 UTC
Post by m***@algarveaway.com
skifte PW (er gjort) og advare alle?
Fint.

Se om ikke triumviratet:

Malwarebytes Antimalware/ AdwCleaner/ samt JunkwareRemovalTool (JRT)

- kan udføre den efterfølgende oprydning - alle 3 er gratis.

/john
Carl Drud
2015-09-22 17:44:48 UTC
Post by /john
Malwarebytes Antimalware/ AdwCleaner/ samt JunkwareRemovalTool (JRT)
- kan udføre den efterfølgende oprydning - alle 3 er gratis.
Er dette ikke Windows programmer? Jeg mener OP skriver noget om OS X.
--
Carl