NemID ADVARSEL
Karl Erik Christensen
2015-04-20 09:40:31 UTC
Hej gruppe.

Jeg har netop modtaget en e-mail med flg. ordlyd:

"
Kære Nem ID bruger,

Vi vil gerne starte med at ønske dig godt nytår, og vi håber, at alle
dine ønsker går i opfyldelse.

Desværre starter året ikke altid godt. Uheldigvis oplevede vi DDoS
angreb sidste nat, og hele systemet gik ned i omkring 3 timer, som du
måske bemærkede. Vi arbejdede så hurtigt, som vi kunne, for at ordne
dette, og på nuværende tidspunkt kører alle systemer uden afbrydelser.

Men der var nogle konti, som blev kompromitteret, og din er en af dem.
Vi beder dig derfor venligst om at klikke på linket forneden og indtaste
dine NemID adgangsoplysninger og uploade et billede af NEM-ID nøglekort
(alle koder skal være synlige) for at gendanne adgang til din konto.

Klikk her

Hvis du ikke gør dette, vil vi blokere din konto og du vil skulle vente
3 til 4 uger på, at vi sender dig en ny nøglekort.

Med venlige hilsner,
Theresa Sorensen"

Der er ingen tvivl om hvad det er et forsøg på - Men kender du nogen der
kunne tænkes at følge ordlyden i e-mailen, bør du nok advare dem.

Afsenderen er ***@casatrust.ch

Karl Erik.
Erling Simonsen
2015-04-20 10:29:25 UTC
Post by Karl Erik Christensen
Hej gruppe.
"
[...]
Ja... den har jeg fået op til flere af... og afsenderne er heller ikke
de samme nogen af gangene.
Det er fint at advare - der vil altid være nogen, der falder i :-)
mvh
Erling S.
Karl Erik Christensen
2015-04-20 10:48:50 UTC
Post by Erling Simonsen
[...]
Ja Erling, desværre er der nogle der falder i.

Dette forsøg på phisting udmærker sig dog ved et ganske godt dansk, så
nogle fatter måske ikke mistanke.

Jeg har videresendt mailen til Nets (hvilket de anbefaler) - men det er
vel tvivlsomt om de overhovedet kan gøre noget.

Karl Erik.
Elmo Jensen
2015-04-20 11:09:48 UTC
Post by Erling Simonsen
[...]
Ja, Karl Erik, det er bare trist der er nogen som falder i,
når nu både banker, Nets, m.fl. gang på gang har oplyst, at
de ALDRIG vil kræve man indtaster disse oplysninger, uden at
være logget ind i deres systemer først.
--
Med venlig hilsen,
Elmo Jensen.
Poul E. Jørgensen
2015-04-20 17:50:51 UTC
Post by Erling Simonsen
Det er fint at advare - der vil altid være nogen, der falder i :-)
De læser nok ikke med her.
--
Fjern Z hvis du svarer pr. e-mail.
Remove the Z if replying by e-mail.
Karl Erik Christensen
2015-04-20 18:02:11 UTC
Post by Poul E. Jørgensen
Post by Erling Simonsen
Det er fint at advare - der vil altid være nogen, der falder i :-)
De læser nok ikke med her.
Og derfor læser jeg højt for dig fra det første indlæg:

Karl Erik.
Poul E. Jørgensen
2015-04-20 20:12:07 UTC
Post by Poul E. Jørgensen
Post by Erling Simonsen
Det er fint at advare - der vil altid være nogen, der falder i :-)
De læser nok ikke med her.
"Men kender du nogen der kunne tænkes at følge ordlyden i e-mailen, bør
du nok advare dem."
Hvordan vil du advare folk der ikke læser dine indlæg?
Du må have særlige evner.
Erling Simonsen
2015-04-20 20:47:39 UTC
Post by Poul E. Jørgensen
Post by Erling Simonsen
[...]
Det kunne vel tænkes, at man advarer folk, der netop ikke færdes
i disse grupper.
Så vidt jeg kan læse, står det ret klart - "kender", jeg kender da
masser af folk, jeg kender i andre sammenhænge.
/erling
Leif Neland
2015-04-21 08:11:23 UTC
"Poul E. Jørgensen" formulerede spørgsmålet:

Hvorfor sætter du egentlig dit navn i anførselstegn? Er det ikke dit
rigtige navn?
--
https://www.paradiss.dk
Ting til konen eller kæresten.
Eller begge.
Poul E. Jørgensen
2015-04-21 08:39:00 UTC
Post by Leif Neland
Hvorfor sætter du egentlig dit navn i anførselstegn? Er det ikke dit
rigtige navn?
Det er noget maskinen gør.
Den har vist helt overtaget magten :o(
Poul E. Jørgensen
2015-04-21 08:48:03 UTC
Post by Poul E. Jørgensen
Post by Leif Neland
Hvorfor sætter du egentlig dit navn i anførselstegn? Er det ikke dit
rigtige navn?
Det er noget maskinen gør.
Den har vist helt overtaget magten :o(
Når jeg sender mails til mig selv, laver den det samme.
Det må være noget med opsætningen af Thunderbird.
Erik Olsen
2015-04-21 16:22:01 UTC
Post by Poul E. Jørgensen
Post by Poul E. Jørgensen
Post by Leif Neland
[...]
Du har bare ikke ændret standardopsætningen. Man kan spekulere på
hvorfor.
--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen
Poul E. Jørgensen
2015-04-21 20:54:53 UTC
Du har bare ikke ændret standardopsætningen. Man kan spekulere på hvorfor.
Skal man det?
Niels Baggesen
2015-04-21 20:29:21 UTC
Post by Poul E. Jørgensen
Post by Leif Neland
Hvorfor sætter du egentlig dit navn i anførselstegn? Er det ikke dit
rigtige navn?
Det er noget maskinen gør.
Den har vist helt overtaget magten :o(
Det skal maskinen gøre når der er et punktum i navnet. Se evt. RFC (2)822.

Hvis man skal klage over noget er det at modtagerens klient som godt
kunne fjerne de tilføjede anførselstegn ved visningen.
--
Niels Baggesen -- @home -- Århus -- Denmark -- ***@baggesen.net
The purpose of computing is insight, not numbers -- R W Hamming
Poul E. Jørgensen
2015-04-21 20:56:26 UTC
Post by Niels Baggesen
Post by Poul E. Jørgensen
Post by Leif Neland
[...]
Jeg prøver at skrive Poul E
Poul E Jørgensen
2015-04-21 20:58:41 UTC
Post by Poul E. Jørgensen
Post by Niels Baggesen
Post by Poul E. Jørgensen
Post by Leif Neland
[...]
Det hjalp. Tak for tippet!
Erik Olsen
2015-04-20 15:08:56 UTC
Post by Karl Erik Christensen
Hej gruppe.
"
Kære Nem ID bruger,
Der er masser af den slags helt forudsigelig mails derude. Hvis der er
nogen som ikke kan gennemskue phishing-forsøget, er det i mine øjne bare
ærgerligt. Det er bare lidt trættende at læse om, men jeg formoder at I
ikke har noget fornuftigt at tage jer til.
--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen
Karl Erik Christensen
2015-04-20 15:33:11 UTC
Post by Erik Olsen
[...]
Som sædvanlig noget total nonsens idioti fra Erik Olsen.

Tag nu og klap kaje hvis du ikke har andet end barnlig idioti at
fremture med.

Karl Erik.
Erik Olsen
2015-04-20 15:41:32 UTC
Post by Erik Olsen
[...]
Sært at du altid går efter manden og ikke efter bolden. Du må kunne lide
at opføre dig uterligt.
--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen
Peter Loumann
2015-04-20 17:31:36 UTC
Post by Erik Olsen
Sært at du altid går efter manden og ikke efter bolden.
Du skrev selv: "jeg formoder at I ikke har noget fornuftigt at tage jer
til." Altså netop den fejl, du klandrer KEC for.

Det er fair nok at du ikke kan bruge det opr. indlæg til noget. Det kan du
heller ikke altid forvente her. Men hvorfor lader du det så ikke bare
passere? I stedet for at skælde folk ud; det kommer der sjældent noget
fornuftigt ud af.
--
pl